گفت‌وگو با مرد بی‌احساس

گروه سیاسی:‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای چندمین بار در یک سال اخیر به روسیه رفت تا یک بار دیگر شانس خود را برای جلب رضایت ولادیمیر پوتین علیه ایران امتحان کند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بنیامین نتانیاهو دیروز در قالب یک سفر 5 ساعته به مسکو سفر کرد. او قبل از عزیمت به مسکو گفت موضوع ایران، مهم‌ترین و اصلی‌‌‌‌‌ترین محور مذاکرات با پوتین خواهد بود. نتانیاهو گفت دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با محوریت فعالیت ایران در منطقه انجام خواهد شد. نتانیاهو طی گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از پرواز به سمت مسکو، مدعی شد ایران تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای تثبیت حضور و تاسیس پایگاه نظامی در سوریه انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه اسرائیل با این اقدامات شدیدا مخالف بوده و البته در حال انجام عکس‌العمل‌هایی علیه آن است، گفت درباره این مسائل با پوتین گفت‌وگو خواهد کرد. به گزارش فارس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای بی‌اساسش علیه ایران، افزود تلاش‌های تهران برای تبدیل کردن لبنان به پایگاه عظیم موشکی که می‌تواند از آنجا با موشک‌های نقطه‌زن اسرائیل را هدف قرار دهد، از دیگر محورهای رایزنی او با رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود. نتانیاهو درباره سفرهای متعدد خود به روسیه و دیدار با پوتین نیز گفت این سفرهای متناوب با هدف هماهنگی نظامی ارتش‌های روسیه و اسرائیل در موضوع سوریه است.
در کنار این موضوع، هاآرتص در گزارشی نوشت انتظار می‌رود نتانیاهو در این دیدار درباره ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران در فرصت 120 روزه پس از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و به علاوه ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر تقویت جایگاه نظامی ایران در سوریه رایزنی کند.
بر اساس این گزارش، مشاور امنیت رژیم صهیونیستی و فرمانده اطلاعات ارتش در این سفر نتانیاهو را همراهی می‌کنند. وی که مدعی است حضور نظامی ایران در سوریه و لبنان رو به افزایش است، می‌خواهد از آزادی عمل در مرز هوایی هر دوی این کشورها برخوردار باشد. نتانیاهو و پوتین آخرین‌بار در آگوست 2017 در سوچی دیدار و گفت‌وگو کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن دیدار نیز درباره ادعاهای خود مبنی بر تلاش ایران برای تقویت جایگاه نظامی‌اش در سوریه و لبنان گفت‌وگو کرد. مقامات رژیم صهیونیستی بارها ادعا کرده‌اند ایران به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در سوریه پس از نابودی داعش است. این در حالی است که مقامات کشورمان همواره  تاکید کرده اند


حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است. جروزالم‌پست نیز درباره گفت‌وگوهای متعدد نتانیاهو و پوتین نوشت: آنها مکررا تلفنی با یکدیگر صحبت می‌کنند. بحث آنها عموما بر وضعیت در سوریه متمرکز است. نتانیاهو به پوتین اعلام کرده اسرائیل تاسیس پایگاه نظامی دائمی برای ایران در سوریه پس از جنگ سوریه را تحمل نخواهد کرد و برای اطمینان از عدم اتفاق افتادن چنین چیزی، اقدام خواهد کرد. قبل از سوچی، نتانیاهو یک بار دیگر نیز به مسکو سفر و با پوتین دیدار کرد. این دیدار 19 اسفندماه سال گذشته در مسکو انجام شد. در آن دیدار نیز نتانیاهو درباره افزایش قدرت ایران در منطقه و نفوذ تهران از بغداد تا دمشق و لبنان ابراز نگرانی کرد. نتانیاهو اردیبهشت‌ماه امسال در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز، درباره آن دیدار و واکنش ولادیمیر پوتین به نگرانی‌‌های او در قبال ایران جزئیاتی را مطرح کرد. وی در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز نسبت به آنچه تلاش ایران برای تاسیس پایگاه دریایی در سواحل سوریه توصیف کرد، ابراز ناراحتی کرد. نتانیاهو گفت: ایرانیان برای دستیابی به حق تأسیس پایگاه دریایی در سواحل سوریه وارد این کشور شده‌اند. تصور کنید کشتی‌ها، ناوها و زیردریایی‌های ایران در دریای مدیترانه گشت بزنند در حالی که ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در آنجا پایگاه مستقر دائمی دارد و همچنین کشتی‌های اسرائیل در آنجا در حال تردد هستند. آیا ما و شما می‌خواهیم چنین شود؟ وی تصریح کرد در سفر اخیرش به مسکو این مسأله را با مقامات روس در میان گذاشته است و افزود: به رئیس‌جمهور پوتین گفتم این بهترین راه حل نیست؛ زیرا تاسیس یک پایگاه دریایی در دریای مدیترانه برای منافع هیچکس از جمله منافع روسیه مناسب نیست. نتانیاهو در ادامه این گفت‌وگو درباره واکنش روس‌ها به نگرانی‌‌‌های او درباره ایران گفت روس‌ها پاسخی در تایید یا رد نگرانی‌های او ندادند. نتانیاهو گفت: واکنشی از پوتین درباره ایجاد پایگاه‌‌های نظامی ایران در سوریه احساس نکردم. البته این اظهارنظر نتانیاهو در حالی است که پیش از این منابع صهیونیستی بارها گزارشاتی درباره پاسخ منفی پوتین به درخواست‌‌های نتانیاهو در قبال ایران منتشر کرده بودند. تایمز اسرائیل در این‌باره نوشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با خواسته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای ایجاد فاصله ۶۰ تا ۸۰ کیلومتری نظامیان ایرانی در سوریه و مرز اسرائیل مخالفت کرده است. به نوشته این رسانه صهیونیستی گویا پوتین خطاب به نتانیاهو گفته که فقط ۵کیلومتر فاصله ایجاد  می‌کنیم.
سفرهای مکرر نتانیاهو به روسیه و گفت‌وگوهای مکرر او با پوتین در قبال حضور پررنگ ایران در منطقه در حالی است که همکاری‌‌های تهران و مسکو برای ریشه‌کنی داعش و سایر تروریست‌ها در سوریه با موفقیت انجام شده است و دولت قانونی سوریه به عنوان بازوی مقاومت علیه اسرائیل، بشدت تقویت شده است. این یعنی آنکه نتانیاهو در سفرهای خود به روسیه نتوانسته است اراده روس‌ها در همکاری با ایران در منطقه را سست کند.
به غیر از موضوع منطقه، روس‌ها از اصلی‌‌‌‌‌ترین مخالفان و موانع نقشه ترامپ علیه توافق هسته‌ای هستند. روس‌ها در تازه‌‌‌‌‌ترین مواضع خود در قبال تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از برجام هشدار دادند در صورت خروج آمریکا از این توافق، این توافق دیگر پابرجا نخواهد ماند. روس‌ها همچنین از اروپا به دلیل همراهی با آمریکا علیه برجام انتقاد کرده‌اند.